Nyhed
Andelen af mobile brugere kraftigt stigende

En webshop er ikke længere noget brugerne ser fra deres computere. I dag er det hele 17,7% af alle besøg, der ser din webshop fra en mobil enhed. Det viser de seneste tal fra GaBoost – april måned 2012.
Ud af de 17,7% besøg er 49% fra en Ipad. Generelt står Apples produkter for en stor andel af trafikken med hele 84,5%.
Kraftigt stigende tendens
De 17,7% mobiltrafik er ikke alene en stor andel, men også en kraftigt stigende andel. I oktober måned 2011 var andelen kun 10%, og andelen af mobiltrafik er dermed steget med hele 78%. Fortsætter tendensen går der ikke mange år før mere end halvdelen af alle besøg kommer fra en mobil enhed.
Det koster dig salget
Som webshopejer er det vigtigt at være opmærksom på hvor mange, der besøger shoppen via mobil enhed. Det er nemlig ikke det samme at se shoppen på en stor computerskærm og en lille tlf eller tablet-skærm. Og det viser salgstallene tydeligt.
Konverteringsraten til salg for den mobile trafik er nemlig kun halv så stor – helt præcis er der en nedgang på 47%. Så hvis shoppen overordnet set konverterer 2% af brugerne, så er det kun 1,06% af brugerne fra mobile enheder, der køber.
Brugerne fra den mobile enhed Ipad er dog ikke helt så hårde for forretningen som den øvrige mobile trafik – her er nedgangen i konverteringsraten kun 26%.
Så tallene fra GaBoost viser tydeligt at andelen af mobiltrafik stiger og det er noget der koster salg. Så har din webshop en mobilstrategi? Et decideret mobiltsite, eller har din Webshop responsive design?
Alle data er på baggrund af de tilmeldte webshops i GaBoost i start maj måned. Datagrundlaget er fra april 2012 og oktober 2011. Antal medvirkende shops er omkring 275.
Tjek din andel af mobil trafik i Google Analytics
Hvis du vil følge din egen andel, så kig i Google Analytics under menupunkterne “Målgruppe > Mobil > Oversigt”. Her kan du se hvor mange brugere der er kommet via mobile enheder, og hvordan konverteringsraten er fordelt på de to grupper.
Er din shop rustet til en stigende andel trafik fra mobile enheder? Og oplever du samme fald i konverteringsraten når brugerne ikke sidder ved en computer?