Nyhed
Hvad er en god konverteringsrate?

Et af de helt store spørgsmål som ejer af webshops er “Hvad er en god konverteringsrate”? Som konsulent har jeg hørt dette spørgsmål rigtig mange gange. Lad os gå et skridt tilbage og kigge nærmere på hvad konverteringsrate egentlig er!
Hvad er konverteringsrate?
Konverteringsrate er et udtryk for hvor mange af ens besøg, der køber. Værktøj som Google Analytics udregner konverteringsraten som antal transaktioner divideret med antal køb. Dvs. hvis der er 500 besøg i din webshop i en uge, og 5 af dem køber, så er konverteringsraten 1%. I Google Analytics kaldes den også konverteringsfrekvens, så bliv ikke forvirret, det er helt det samme.
God konverteringsrate?
Det er altid rart at vide hvad der er en god konverteringsrate. Det kan være svært at sammenligne 100% da ingen butikker er ens, men omvendt, så er der masser af grunde til at sammenligne.
Der er webshops der konverterer med under 1% mens online butikker, der sælger blomster traditionelt set har ry for at have konverteringsrater helt oppe omkring 30-40%.
Jeg har gennem tiden hjulpet rigtig mange webshops, og det jeg oftest ser er at nogle webshops ligger omkring de 0,5-2% og har potentiale for at sælge meget mere, mens andre allerede ligger over de 3%. De har også potentiale, men det kan være deres fokus i højere grad bør være at skaffe mere trafik, end at øge konverteringsraten. Hvis en webshop fx har en konverteringsrate på 5%, men kun har 1000 besøg om måneden, så bør der i langt højere grad arbejdes på at skaffe mere trafik end på at øge konverteringsraten.
GaBoost sammenligner for dig
Med GaBoost kan du sammenligne din konverteringsrate med andre shops. Men det handler ikke så meget om at sammenligne 1 til 1. Det er langt vigtigere at fokusere på udviklingen. Stig din konverteringsrate i forhold til måneden før, eller faldt din konvertering, mens indeksets steg?
Følg med i den månedlige rapport og se hvor godt du klarer dig i forhold til de andre webshops.